Report
Vinnande kampanjer, förlorade val : Partiernas politiska kommunikation i valrörelsen 2014
No matching items found.
Research Areas
No matching items found.
Publication Details
Subtitle: Partiernas politiska kommunikation i valrörelsen 2014
Author list: Nord, Lars
Place: Sundsvall
Publication year: 2015
ISBN: 978-91-88025-14-2
Abstract
Ur förordet: Politiska partiers valkampanjer har förändrats med tiden. Förr fanns ett fokus på det politiska budskapet och partiernas möjligheter att framställa detta på ett så attraktivt sätt som möjligt i syfte att locka väljare. Det talades då om smarta reklamkampanjers effektivitet och partiers övertalningsförmåga. Det parti som lyckades sämre i val eller opinionsmätningar förklarade regelmässigt detta med svårigheter att ”nå ut” med det egna budskapet.Förutsättningarna för kampanjarbetet ser numera annorlunda ut. Framförallt har allt mer avancerade kampanjmetoder och tekniker gjort det möjliga att bättre pejla den politiska opinionen och i ökad utsträckning samspela med medborgarnas preferenser och verklighetsuppfattningar när den egna politiken utformas. Professionalisering och marknadsorientering utmärker i hög grad vår tids valkampanjer.Mot den bakgrunden är det intressant att konstatera att också moderna valrörelser tycks präglas av samma problem med att få genomslag för de politiska budskapen. Den här rapporten handlar i stort om skillnaderna mellan en allt mer utvecklad valkampanj som partierna överlag är mycket nöjda med och valresultat som partierna i stort är missnöjda med.
Projects
No matching items found.
Keywords
No matching items found.
Documents
No matching items found.