Report

Turism i natur : Definitioner, omfattning, statistik

Authors/Editors

No matching items found.



Research Areas

No matching items found.


Publication Details

Subtitle: Definitioner, omfattning, statistik

Author list: FREDMAN P, WALL REINIUS S, FREDMAN P, WALL REINIUS S, Lundberg C

Publisher: Etour

Place: Östersund

Publication year: 2009

Number of pages: 122

ISBN: 978-91-86073-59-6


Abstract

Naturen lyfts ofta fram som en viktig resurs för svenskt turism och den har stor betydelse för bilden av Sverige internationellt. Naturturism är ett begrepp som intuitivt är enkelt att förstå men som är svårare att fånga i mer exakta termer. Då det saknas en vedertagen definition saknas tillförlitliga mätningar och kunskaperna om naturturismen är bristfälliga, både som näringsverksamhet (utbud av varor och tjänster) och som företeelse (vistelser i naturen utanför den vanliga omgivningen). Syftet med föreliggande rapport är därför att beskriva naturturismen som näring och företeelse, att ge ett förslag på definition av naturturism, att granska förekommande turismstatistik och andra källor till kunskap om svenskt turism utifrån ett naturturistiskt perspektiv, samt att ge förslag hur naturturismen i Sverige bättre kan mätas och kvantifieras. Rapporten innehåller också fyra internationella fallstudier för att belysa motsvarande förhållanden i Nya Zeeland, Nordamerika, Skottland och Finland. Resultaten från arbetet kan sammanfattas i fem huvudsakliga slutsatser:

Det saknas en definition: Naturturism (och liknande begrepp) används flitigt utan att det finns någon vedertagen definition. Vi föreslår en bred definition som bygger på den generella definitionen av turism.

Befintlig statistik säger lite: Idag förekommande turismstatistik förmår bara i mycket begränsad utsträckning mäta naturturism.

Likheter med andra länder, men också mycket vi kan lära av dem: Situationen i Sverige är inte unik, de internationella fallstudierna visar på liknande förhållanden i andra länder.

Naturturismen måste mätas ur flera perspektiv: Naturturismens stora bredd gör att den måste mätas ur olika perspektiv med olika metoder. Vi föreslår fyra mätningar – två konsumentundersökningar, en producentundersökning, samt systematiska besökarstudier.

Tydlig företrädare och samordning mellan aktörer behövs: Naturturismen har många inblandade aktörer och det behövs en samlande och drivande nationell företrädare där ansvar för statistik utgör en del av uppdraget.

; Innehåll:

Inledning

Några reflektioner kring dagens naturturism

Definition av naturturism

Naturturismens ""ideologiska spänningsfält""

Att mäta naturturism

Befintliga källor till kunskap om naturturism i Sverige

Statistik över naturturism i några andra länder

Definition, omfattning och statistik om naturturism i Sverige - förslag och slutsatser

Litteratur och källmaterial

Internationella fallstudier

; Nature is considered to be important for Swedish tourism and has a significant impact on the international image of Sweden. Nature tourism is intuitively easy to understand but difficult to measure in more precise terms due to a lack of a formal, universally accepted, definition. As a result, our knowledge about nature tourism and related statistics is insufficient, both from a tourism providers (supply of products and services) and tourism consumers (visits to nature outside the ordinary surroundings) perspectives. The aims of the present report are to describe nature tourism from both tourism provider and consumer points of view, to propose a definition of nature tourism, to examine present tourism statistics and other sources of knowledge from a Swedish nature tourism perspective, and to present suggestions on how nature tourism in Sweden can be better measured and quantified. This report also includes four international case studies – from New Zealand, North America, Scotland and Finland – to provide a better perspective of nature tourism. The results from our work can be summarized in five main conclusions:

There is a lack of definition: Nature tourism (and similar concepts) is used frequently in many different contexts without any formal definition. We suggest a broad definition that builds upon the present definition of tourism in general.

Current statistics say little: Current tourism statistics are very general and can only to a limited degree explain or measure nature tourism.

Similarities with other countries, but many things to learn from them: The situation in Sweden is not unique, the international case studies show similar conditions in other countries.

Nature tourism must be measured from several perspectives: The great diversity of nature tourism calls for measurements from different perspectives. We suggest four measurements – two consumer surveys, one producer survey and systematic on site visitor surveys.

A need for coordination and leadership: Nature tourism involves many stakeholders and there is a need for coordination and leadership from many levels including local, regional, national, and international where responsibility for grounded research is included in the mission.


Projects

No matching items found.


Keywords

No matching items found.


Documents

No matching items found.


Last updated on 2019-16-12 at 05:03